zaterdag 25 januari 2014

Tijd.

Crochet Along week 3

Daar gaan we al!
 Zijn nu al week 4 en heb net week 3 klaar.
Waarom?
Een hele drukke week met van alles en nog wat, vooral geestelijk.
Hoezo?

Ik werk met dementerende oudere
In een kleinschalige woonvorm.
Heel mooi werk, druk, zwaar, maar zo dankbaar.
Heb leuke dynamische groep, leuke collega's .
De ingrediënten voor leuk werk. 
Maar
Klop klop, het management.
 De puntjes op de i.
Regeltjes, controle, veiligheid, protocollen.
Och, op zich, 
niks mis mee.

Maar waar zijn onze bewoners in dit verhaal?

Tja, dit is voor de bewoner. 
Je geeft ze veiligheid,
Je maakt minder fouten.
Er is eenheid in werken.
En dit alles is waar!

Het is goed dat er controle is.
Het is goed dat we geen fouten maken
Het is goed dat er op ons gelet word 

En toch vraag ik waar is de bewoner in dit verhaal!
Wanneer geef ik aandacht.
Geef ik troost
Geef ik een lach
Geef ik veiligheid
Geef ik vertrouwen
Geef ik eigenwaarde
Kan ik me inleven in hun gedachten gang.
Kan ik familie troosten, te woord staan 
Helpen bij hun verwerking van dit proces. 





Wij, mijn collega's en ik, vragen ons af:
Waar halen we de tijd vandaan.
We worden zo gekort in de zorg.
Het budget wordt steeds kleiner, 
terwijl de zorg complexer wordt.
En dan komen er steeds meer regels bij
Terwijl de doelstelling kleinschalig wonen toch is:

Bewoners hebben het recht om het leven dat ze tot dan toe hebben geleid zoveel mogelijk op hun eigen wijze voort te zetten. De woon-/leefomgeving moet dan ook zoveel mogelijk ondersteunend zijn aan de behoeften en leefstijl van de bewoner.

Ik blijf mijn werk mooi vinden.
Probeer veel te geven.
Ondanks en met protocollen.
Maar het kost veel energie!
Heel veel energie!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten